mandelträd

Mandelträdet, Prunus Amygdalus, tillhör plommonsläktet och kommer från området från norra Indien till Mellanöstern och spreds under antiken längs Medelhavets kuster till södra Europa och norra Afrika, varifrån den tog sig till våra breddgrader och kök. Den är egentligen inte alls en nöt, utan en stenfrukt liksom plommon och aprikoser, som växer på medelstora träd som bär vackra, väldoftande rosa och vita blommor. Den blommar vackert under våren och frukten mognar sedan lagom till sensommaren. Själva nöten omges av ett grönt, luddigt skal som man måste ta bort för att komma åt den goda nöten i mitten.

Mandlar och mandelmjöl är mycket vanliga inslag i köken runt om Medelhavet och Mellanöstern, och speciellt mjölet har länge använts där i bakverk. Mandelmjöl görs på mandlar som oftast, men inte alltid, skållats och skalats, och sedan malts till ett fint mjöl.

mjöl utav mandlar

Mandelmjöl görs oftast på kokta och skalade mandlar.

Näringsinnehåll

mandlarMandlar innehåller enkelomättade fetter liknande de i oliver, som, vid tillräcklig konsumtion, visar på en minskning i risken för hjärtsjukdomar. Att byta ut de enkla kolhydraterna i kosten mot mandlar har visat sig minska risken för dessa sjukdomar med 30% – ännu mer om man också byter ut det fleromättade fettet i kött- och mejeri produkter mot det goda enkelomättade fettet i mandlarna. Denna effekt kan också delvis tillskrivas den antioxidanta E-vitaminen man hittar i stor mängd i mandlar, liksom det faktum att mandlarnas enkelomättade fett faktiskt sänker LDL-kolesterolet i kroppen, vilket är det som signifikant minskar riskerna att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar.

Mandlar innehåller dessutom bra mängder goda mineraler, som magnesium och kalium vilka båda verkar för god muskel- och skelettfunktion, samt järn, koppar, mangan och zink. Järn och koppar är båda viktiga för vår energi och för att hålla vårt blod i god hälsa. För lite av dessa två kan resultera i anemi/blodbrist, som är speciellt vanligt hos gravida kvinnor.

Mangan hjälper kroppen att omsätta kolhydrater och lipider, medans zink är bra för immunförsvaret, ämnesomsättningen, huden och håret. För lite zink ger hudförändringar, försämrad sårläkning och försämrad aptit medans zinkbrist kan vara direkt farligt för barn, som kan få tillväxthämningar och störd utveckling som resultat. Detta gäller speciellt barn med glutenintolerans eftersom de inte kan godta sig zinken i vetemjölsprodukter, vilket gör mandelmjöl till ett mycket bra alternativ för dem. Mandelmjöl är dessutom naturligt sötare än andra mjölsorter, vilket gör bakverken gjorda på mandelmjöl mer attraktiva, kanske speciellt för barn.

Mandel är, till skillnad från många andra mjölsorter, även naturligt rikt på protein. För dig som vill höja proteinhalten på dina bakverk utan att behöva använda proteinpulver kan mandelmjöl alltså vara användbart. I tabellen nedan kan du läsa mer om mandelmjölets näringsinnehåll.

Näringsvärde Per 100 g
Energi 584 kcal
Protein 19 g
Kolhydrater 5 g
Fett 55 g
Varav mättat fett 4 g
Fibrer 10 g

Mandelmjölets fördelar

  • Rikt på nyttiga fettsyror
  • Kolhydratfattigt
  • Fiberrikt
  • Proteinrikt
  • Fantastiskt god smak
  • Användbart för både mat & bak

Användningsområden

Mandlar har använts i hundratals år för dess skönhetsfrämjande egenskaper också. Detta på grund av E-vitaminen, som är den viktigaste vitaminen för hud, hår och naglar, och mineralerna ovan som alla bidrar till att främja hud, hår och naglars hälsa, och det gäller alla mandelprodukter, alltså även mjölet. Titta bara på många av hudvårdsprodukterna i handeln och du kan se hur viktig denna vitamin är för både utsidan och insidan. Mandelsprodukter förlorar inte något nämnvärt av sitt näringsrika innehåll när de förvandlas från mandlar till mjöl, mjölk, massa och så vidare, som en del andra livsmedel gör utan näringsämnena finns kvar i samma utsträckning som i den färska, råa mandeln.

Mandelmjöl är nyttigt och gott och en ingrediens man kan använda oavsett vilken kost eller diet man följer, men som dock är speciellt lämplig för de som vill undvika kolhydrater, som i LCHF-kosten, då man kan byta ut de kolhydrathaltiga livsmedlen mot mandelmjöl i de flesta recept och inte känna att man ger upp så mycket. Det är också en utmärkt ingrediens för de som inte tål gluten eller laktos, vilket visat sig vara en ganska stor del av befolkningen (många som faktiskt är omedvetna om det).

Det finns redan många, traditionella recept där mandelmjöl används, ofta blandat med andra mjölsorter, men om man letar lite på nätet så kan man också hitta många nya, moderna recept baserade just på dessa kosthållningar ovan. Det kan faktiskt bli en rolig utmaning att försöka återskapa de texturer och smaker som man associerar med vanliga vetemjölsbaserade produkter, men på ett hälsosammare och skonsammare sätt.

Mjölet används med fördel i bakning av allt från muffins och kakor till paj- och pizzadegar. Även bröd går utmärkt att baka med mandelmjöl. Man bör tänka på att mandelmjöl inte innehåller gluten och därför inte binds på samma sätt som vetemjölsbaserade degar, men det är något man kan arbeta runt med andra ingredienser. Ägg fungerar bra som bindemedel för de flesta recept, och sen är ju många av recepten där mandelmjöl används inte tänkta att svälla upp så mycket, som mandelkaka till exempel. Fiberhusk, som är gjort på malda psylliumfrön, är också bra som glutenersättning då det får degen att hålla samman på precis samma sätt som gluten.

Det enklaste är att använda mandelmjölet som en del av den totala mjölmängden i ett recept, enbart för att få in alla de där nyttigheterna som mandelmjölet innehåller och i så fall ökar man bara på lite med vätskan i receptet eftersom mandelmjölet suger åt sig mer av det. Vill du byta ut all vetemjöl mot mandelmjöl i ett recept så ska du tänka på att mandelmjölet är dubbelt så drygt i och med att det innehåller mer fibrer, så du behöver bara använda hälften så mycket av det. Mandelmjöl kan naturligtvis också användas i smoothies och milkshakes, som de flesta andra alternativa mjölsorter, eller blandas ner i gröt eller yoghurt.

Det fungerar också väldigt bra i paneringar av allt från kött till fisk till fågel till grönsaker och ger en delikat nötsmak till dessa rätter och på samma sätt kan man ersätta ströbröd i andra recept, till exempel på Janssons Frestelse eller liknande ugnsbakade rätter. En annan bra idé är att använda mandelmjöl som garnering till smulpajen. Blanda mjölet med smör och lite socker och strö över till exempel en äppelpaj. Samma smulblandning kan användas på en bakad fruktsallad. Man bör tänka på, när man använder mandelmjöl, att det är ganska många mandlar man sätter i sig med varje matsked malda mandlar och inte äta alltför mycket utan, som allt annat i kosten, med måttlighet.

Så använder du mandelmjöl

  • Macarons
  • Tårtbotten och pajdeg
  • Småkakor
  • Panering av kött, fisk, fågel och grönsaker
  • Istället för ströbröd till t.ex. Janssons frestelse
  • Smulpaj

Recept med mandelmjöl

Amaretti – en italiensk klassiker

Amarettikakor är italienska småkakor som påminner om Frankrikes macarons. Amarettikakorna bakas med mandelmjöl och är knapriga och sega på samma gång. Kakorna går snabbt att göra och innehåller bara 3 ingredienser.

Ingredienser

1 äggvita

1,5 dl strösocker

3 dl mandelmjöl

Ev. 1 msk likör (mandel- och amaretto)

Florsocker till garnering

Gör såhär

Värm ugnen till 200 grader och klä en plåt med bakplåtspapper.

Vispa äggvita och socker i en bunke. Blanda därefter ner likören och mandelmjölet och rör noga tills du har en jämn smet.

Dela smeten i 14 delar och forma varje del till en rund boll. Ett tips är att fukta händerna med kallt vatten så går det lättare att forma bollar.

Lägg de färdigrullade bollarna på plåten och grädda mitt i ugnen i 6-8 minuter. Kakorna ska vara lite sega i mitten så blir de extra goda. Låt kakorna svalna.

Pudra kakorna med florsocker precis innan servering för att göra dem än mer dekorativa. Lägg upp kakorna på ett fint fat eller servera med en god fruktsallad.

Dessa kakor är helt fria från gluten och mjölk vilket gör att de passar personer som är allergiska mot mjölkprotein, laktos, gluten och vete.